الثلاثاء، 17 يونيو 2008

لمن كان له قلب

بداية أنا سعيد جداً لدخولي عالم المدونات إذ لم يكن من طموحي في يوم من الأيام إلى أن أنشأ أحد إخواني الأعزاء مدونته ومنذ هذا الحين وأنا أتردد على بعض المدونات إما باسمي أو باسم {الزائر الجديد}
مدونتي اسمها ريح قلبك لذلك فهي ليست لكل الناس
هذه المدونة فقط لمن كان له قلب وأنا متأكد ان لسة في كتير مازالو يملكون قلوب حية سوف يزوروا المدونة
القلب.....موضوع من أخطر المواضيع بحديث النبي صلى الله عليه وسلم{ ألا إن في الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله وإذا فسدت فسد الجسد كله ألا وهي القلب}
القلب.....موضع الإختبار وموضع التميز بين المسلمين أيضاً
كلنا نعرف سيدنا أبا بكر ومنزلته العظيمة في الإسلام فهو الشخص الذي لو وضع ميزان الأمة في كفة ووضع ميزانه في كفة لرجحت كفته
أتعرفون لماذا؟!
لأن الرسول قال {ما سبقكم أبو بكر بكثير صوم ولا صلاة ولكن سبقكم بشيء وقر في قلبه}
عرفتم مدى أهمية القلب
ولكن بقي شيء أن نعرف جميعاً أن كل من كان له قلب فلابد لهذا القلب أن يمرض ويمر بلحظات مرض مثل الحقد,الحسد,الرياء,الكبر وغيرها
ونحن هنا في المدونة كي نحاول تطهير قلوبنا والوصول للقلب السليم
أتمنى المدونة تعجبكم
وجزاكم الله خيراً

هناك 15 تعليقًا:

أختكم فى الله يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا سعيدة جدا بانى من اوائل المعلقين فى المدونة الجميلة دى . فكرتها اكتر من رائعة وانا متاكدة ان كل موضوعاتها حتبقى مفيدة وجميلة . جزاك الله خيرا اخى الكريم واثابك عليها كل خير ونفعك بيها ونفع الناس بيك . انا اضفتها فى المفضلة عندى واكيد ان شاء الله حكون متابعة لكل تدوينة حضرتك حتكتبها وحقول لحضرتك رأيي فيها

إسلام يقول...

أخي الكريم
ألف مبروك على المدونة ونفع الله بها الاسلام والمسلمين وجعلها في ميزان حسناتك..
باذن الله اضيفها في مفضلتي وأتابع تدويناتك..
تحياتي لك

mohammed salah يقول...

السلام عليكم
ما شاء الله
تصميم المدونة هادي جدا ومريح للنفس
ومتناسب جدا مع موضوعها
أعتقد كده انك هتدخل عالم التدوين بقوة
أتمنى لك كل توفيق

الم يقول...

بسم الله
السلام عليكم ورحمه الله
اولا
مبروووووووووووووووووووووووووووك كبروك المدونه
ويارب يجعلها في ميزان حسناتكم يارب
تعرف
الواحد اول مابيجي يعمل مدونه جديدة او اول مرة يعمل واحدة يعني بيحس انو انشاء المدونه في حد ذاته انجاز كبير بجد اه والله وتحس انك بجد هتعمل حاجه وتشوف دنيا تانيه
عاوزة اقول لك كمان اد ايه هتتبسط معانا والدنيا دي حلووة اوى بجد
وهتلاقي ناس تفهمك وتساعدك وتشجعك وتعلق كمان وتقول رئيها
بجد شئ حلو وجو جميل من المشاركه
ربنات يثبتك ع نيتك ويعز بيك الاسلام
ثانيا
المدونه جميله وهاديه وكمان الاسم حلو
ريح قلبك
ياااااااااه لو الواحد فعلا يعيش مرتاح كدة مش شايل هم حاجه
بجد هتكون احلي واحلي
انا اسفه ع الاطاله
بس انا اكتشفت مؤخرا انى رغايه وغبيه شويتين
انا علقت علشان عندي قلب وقلب عسووووول اوى اوى بيحب كل الناس
يارب تتقبلني صديقه البرنامج
ههههههههههههههه
تحياتى
جيلي كاستر
مش هتقدر تغمض عنيك

طالبه الفردوس يقول...

السلام عليكم

ما شاء الله مدونه رائعه وبدايه مبشره

وان شاء الله تفيد المسلمين

اللهم من علينا بقلب سليم

آلاء يقول...

اخي الكريم حادي الارواح

المدونه جميله جدا ما شاء الله و فكرتها رائعه وان شاء الله كل تدويناتك تكون جميله و مفيده و توضع في ميزان حسناتك

حادي الأرواح يقول...

الأخت الكريمة:أختنا في الله
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يا فندم أنا اللي لي الشرف ان حضرتك تكوني أول من يعلق في مدونتي الجديدة
وأتمنى ان حضرتك تكوني زائرة دائمة للمدونة
وجزاكي الله خيراً

أختكم فى الله يقول...

أخى الكريم

انا عندى فى المدونة واجب بنمرره علينا كلنا .
إذا سمحت ومكنش عند حضرتك مانع يا ريت لو تحل الواجب عند حضرتك هنا فى المدونة .

تحياتى

غير معرف يقول...

جزاك الله كل خيرا
ماشاء الله لا حول ولا قوة إلا بالله .
اللهم إني اسأل الله ان يرزقك الاخلاص ويعز بك الاسلام والمسلمين وأن يجعلك لسان حال عن المسلمين ينطق بالحق ولا يخشى في الله لومة لائم وادعو الله لك بالثبات والتوفبق .

حادي الأرواح يقول...

أخي الحبيب الحمامصي
جزاك الله خيراً
أنا سعيد جداً لزيارتك ربنا يكرمك
وشكراً على كلامك الحميل

غير معرف يقول...

حربي
ربنا يوفقك ياحمادة

غير معرف يقول...

ربنا يوفقك اخى فى الله على هذه المدونه الجيدة ونتمنى لك المزيد من التفوق

Amr Abodraiaa يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
مبروووووووووووووك علي المدونة الجميلة دة .
وربنا يوفقك ويعينك عليها لأن المدونة دة مسؤولية كبيرة جدا والمفروض إنك بتكون مسؤول عن كل كلمة حتكتبها مش كلام والسلام تمام وان عارف إنك قدها إن شاء الله وياريت تجدد فيها علي طول وتبقي المواضيع علي طول جديدة
أخوك : عمرو

غير معرف يقول...

مريحه قوي المدونه دي وفعلا بتريح القلب ربنا يجعلها في ميزان حسناتك وانا فعلا مبسوطه اني بشارك معاكم

سامح محمد يقول...

جزاكم الله خيراً على هذه المدونة و مبروك على المدونة بجد جميلة جداً ويارب تكون سبب فى دخولك الجنة