الثلاثاء، 23 سبتمبر 2008

تــــــــــــاج

وصلني هذا التاج من أختنا في الله صاحبة مدونة أجمل أيامنا وبالرغم إني مش بقعد في البيت كتير علشان الإعتكاف بس حجاوب عليه بسرعة وربنا يستر
1- الحالة الجسمانية بمعنى هل سيادتك تتمتع بصحة جيدة ولا الاخ صاحب مرض ؟
والله الحمد لله أنا بنسبة كبيرة صحتي كويسة هو نظري ضعيف وبلبس نظارة وغالباً إن شاء الله ماليش جيش وبيجيلي برد كتير تقريباً مناعتي ضعيفة شوية بالرغم إني باكل كويس جداً بس تقريباً مافيش حاجة تانية
2-الحاله الاجتماعية بمعنى هل علاقتك بمن حولك جيدة ولا عامل مشاكل مع طوب الارض ؟
لا الحمد لله علاقتي بالنس كويسة مش حاقول ممتازة لكن لحد ما معقولة لكن لو في شخص حبيته وارتحتله بعرف أوصله واعبرله عن حبي له بطرق كتيرة يعني تقريباً بعرف أوصل مشاعري للي قدامي بأكثر من أسلوب حسب اللي يناسبه
بس يمكن في مشكلة إن في بعض الأشخاص اللي مش بستريحلهم والظروف كمان تحطهم في سكتي تعاملي معاهم بيبقى صعب جداً وممكن أطقش فيهم وتحصل بينا مشاكل بس بقالي فترة بحاول أحل المشكلة دي وأهدى على اللي قدامي .
3-الحاله العقلية بمعنى هل تشعر ان عقلك يعمل ولا حضرتك منيم دماغك ؟
والله بأمانة في حاجات وحاجات أنا أصلي مودي شوية لكن لما ببقى حابب حاجة بانشغل فيها قوي وبفضل الله بحقق فيها لكن لو مش حابب الحاجة ومافيش حافز إني أشغل دماغي فيها بصراحة بنيم دماغي ومابهتمش يعني أنا بصراحة مريح دماغي في كليتي (التجارة) على الآخر لأني مش حاببها أوي
لكن دا مايمنعش إني مشغول بحاجات تانية مهمة جداً ومشغل فيها دماغي وربنا يلهمنا الخير دائماً آمين
4-الحاله العاطفية مش محتاجة تفسير ومش عايز استعباط ؟
على فكرة أنا شخصية عاطفية جداً دا مش رايي أنا بس لكن دا تحليل كتير من اللي يعرفوني عن قرب
لكن أنا لسة طالب ولسة كمان سني صغير فعاطفيتي دي بوجهها في حاجات كتير أوي يعني أنا بحب ربنا أوي وبحب الدعوة إليه وبحب الرسول -ص- وبحب أصحابي وإخواني في الله اللي حبهم هو اللي حيدخلني الجنة ويظلني تحت عرش ربنا إن شاء الله
والكلام دا بجد مش علشان على المدونة ودا مايمنعش إن لازم يكون في حب لإنسانة تكون هي نصي التاني لكن لسة ماحصلش ومش دلوقتي خالص
5-الحاله الروحية بمعنى هل علاقتك بربنا كويسة ولا الكلام على ابو لهب ؟
والله دي حاجة لا يعلمها إلا الله أنا ماعرفش لكن كل اللي أعرفه إني بحب ربنا جداً ونفسي يغفرلي ذنوبي ويتوب علي ويدخلني الجنة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الخمس اسئلة اللى جاية دى اسئلة متنوعة
الاول : اكتر عيب فيك ونفسك تتخلص منه ؟
ساعات مش بوفي بكلمتي عايز أي حاجة أتفق عليها أو أنويها أكون راجل فيه وأنفذها
الثانى : ايه الحاجة اللى عملتها وندمت انك عملتها قوى ؟
والله حاجات كتيرة بس في حاجة بالذات كل مابفتكرها ببقى ندمان أوي إني عملتها ومعلش أحب أحتفظ بيها لنفسي
الثالث : اية الحاجة اللى لسة معملتهاش وحتموت وتعملها ؟
- أنا حاسس إنكم حاتزهقوا مني في الموضوع دا أصلي اتكلمت فيه كذا مرة بس الحاجة اللي لسة ماعملتهاش وحموت واعملها -زي ما هو في صيغة السؤال- هي أني أدرس في الفنون الجميلة بجد
دي أمنية كبيرة عندي ويا ريت تدعولي بيها
- وطبعاً نفسي جداً أتم حفظ القرآن وأعمل عمرة
- نفسي جداً أصلي في المسجد الأقصى ربنا يعيد للمسلمين ويحرر لنا كل أراضينا
- أكيد باردو نفسي في إنسانة أرتبط بيها تكون ملتزمة وتعيني دائما على طاعة الله ونعيش حياة سعيدة مع بعض
- نفسي ربنا يفتح علي في الدعوة إليه ويرزقني الإخلاص
الرابع : اكتر دعاء بتقوله وبتردده دائما؟
والله مش ثابت على حسب حالتي في الوقت اللي بادعي فيه
الخامس : لو عرفت انك هتموت دلوقتى وقالولك اخر حاجة نفسك فيها ايه ؟
لو كنت زعلت حد أو جيت على حق حد أصالحه وأرد له حقه
وأحب أمرر التاج دا لأصحاب مدونات نيران دمعة ودعوتنا وست البنات يا رب تحلوه المرة دي وطبعاً أختنا آلاء وأخونا إسلام صاحب القلم الجريح وكل اللي حايدخل ويعلق على التاج
وجزاكم الله خيراً

هناك 20 تعليقًا:

أختكم فى الله يقول...

اولا جزاك الله خيرا على حل التاج

اجابات صريحة وبسيطة

ربنا يحققلك احلامك

وان شاء الله تدخل كلية الفنون بس علشان تحقق حلمك

ويمكن ساعتها تحس باللى انا حاسة بيه دلوقتى

انا اصلى مخنوقة من الكلية اوى

بالله عليك ادعيلى ربنا يهدينى وارجع احبها تانى

لحسن عندى اكتئاب ومش طايقة اخطى الكلية

لو انى والله كنت بحبها اوى السنة اللى فاتت

حسن حنفى يقول...

اجابات متميزه

يارب تحقق احلامك

حادي الأرواح يقول...

الأخت الكريمة أختنا في الله
يا فندم أنا اللي أقول لحضرتك جزاكي الله خيراًعلى إنك أرسلت لي التاج
وجزاكي الله خيراً مرة أخرى على التعليق الجميل اللي دائماً بيكون من أجمل تعليقات المدونة
وأحب أقول لحضرتك إنك في نعمة كبيرة -ماشاء الله- فلازم تقولي الحمد لله إنك في كلية جميلة وزي ما حضرتك بتقولي إنك دخلاها وإنتي بتحبيها في غيرك -زيي- دائخ دلوقتي علشان يدخلها طبعاً أنا لي يد في كدة وأكيد أنا قصرت قبل كدة لكن الحمد لله فهو دائماً يقدر الخير لعباده
يبقى حضرتك تحمدي ربنا وتركزي فيها بما يرضي الله أحسن
وإن شاء الله حادعي لحضرتك ربنا يفتح نفسك للكليةويحببك فيها تاني وتكوني يارب من المتفوقين في مجالك .. آمين
ولا تنسينا من صالح دعائك
وجزاكي الله خيراً

حادي الأرواح يقول...

الأخ الكريم حسن حنفي
شاكر جداً لمرورك وتعليقك

غير معرف يقول...

ردودك رااعه ويارب يحققلك كل ال بتتمناه.وتقبل مروري منار محمد.

غير معرف يقول...

اجابات رائعه

ربنا يكرمك

كـــيــــــــارا يقول...

اجاااااااابات جميله جدا

وكل سنه وانت طيب بمناسبه العيد


وميرسي لتهنئتك بعيد ميلادي

وحاضر هحل التاج

اتمني التواصل الدائم

كـــيــــــــارا يقول...

كل سنه وانت طيب

عيد سعيد

حادي الأرواح يقول...

منار محمد
جزاكي الله خيراً على المرور
وكل سنة وانت طيبة

حادي الأرواح يقول...

الأخت الكريمة magnolia
شاكر جداً على مرورك
وكل سنة وحضرتك طيبة

حادي الأرواح يقول...

الأخت الكريمة كيارا
كل سنة وحضرتك طيبة
وشاكر جداً على المرور وعلى التعليق الحلو دا
وإن شاء الله تنورينا دائما بالزيارة

آلاء يقول...

اجاباتك جميله ما شاء الله

ربنا يحققلك امانيك كلها يا رب

بالنسبه للكليه في انتساب للكليه و ناس كتير بيدخلوه و اعرف ناس بعد ما خلصوا انتسبوا للكليه و دخلوا ديكور بس انا معرفش التفاصيل تقريبا في امتحان رسم و مبلغ حوالي 1000 جنيه ممكن حضرتك تسأل في الكليه اللي علي الترام محطه الفنون الجميله و لو مش حتقدر انا ممكن أسألك

حادي الأرواح يقول...

الأخت الكريمة آلاء
أولا جزاكي الله خيراً يا فندم على المرور والتعليق الجميل دا
وجزاكي الله خيراً مرة ثانية على الإهتمام بموضوع الفنون الجميلة
أنا فعلاً مقدم في التعليم المفتوح في الكلية اللي على الترام لكن دا لسة مردّوش عليا إذا كان حيتطبق السنة دي ولا لأ لكن أنا ماعرفش موضوع الإنتساب دا بس جزاكي الله خيراً بجد أنا إن شاء الله لما أروح أسأل عن التعليم المفتوح حبقى أسأل عن الإنتساب
شاكر جداًعل الإ هتمام وجزاكي الله خيراً
وكل سنة وحضرتك طيبة

أختكم فى الله يقول...

عندى تاج فى المدونة ياريت لو عجب حضرتك تاخده تحله

غير معرف يقول...

في خلال الثلاثين عاما الماضية تعرضت مصر الى حملة منظمة لنشر ثقافة الهزيمة بين المصريين, فظهرت أمراض اجتماعية خطيرة عانى ومازال يعانى منها خمسة وتسعون بالمئة من هذا الشعب الكادح . فلقد تحولت مصر تدريجيا الى مجتمع الخمسة بالمئه وعدنا بخطى ثابته الى عصر ماقبل الثورة .. بل أسوء بكثير من مرحلة الاقطاع.
هذه دراسة لمشاكل مصرالرئيسية:

1- الانفجار السكانى .. وكيف أنها خدعة فيقولون أننا نتكاثر ولايوجد حل وأنها مشكلة مستعصية عن الحل.
2- مشكلة الدخل القومى .. وكيف يسرقونه ويدعون أن هناك عجزا ولاأمل من خروجنا من مشكلة الديون .
3- مشكلة تعمير مصر والتى يعيش سكانها على 4% من مساحتها.
4 - العدالة الاجتماعية .. وأطفال الشوارع والذين يملكون كل شىء .
5 - ضرورة الاتحاد مع السودان لتوفير الغذاء وحماية الأمن القومى المصرى.
6 - الطاقة المتجددة كبديل للطاقة النووية. فالطاقة النووية لها محاذيرها وهذا ماسوف نشرحه بالتفصيل.
ارجو من كل من يقراء هذا ان يزور ( مقالات ثقافة الهزيمة) فى هذا الرابط:

http://www.ouregypt.us/culture/main.html

ست البنات يقول...

فينك أخي الكريم من زمان لم تكتب جديد
لعل المانع خير

حسن حنفى يقول...

كل سنه وحضرتك طيب وبخير يارب

ست البنات يقول...

عيد مبارك وتقبل الله طاعتكم
لا تنسوا المقاطعة في العيد :)))
جبيت أعيد لي حضرتك

حسن حنفى يقول...

كل ده غيااااااب ؟!

اتمني لك عوده قريبه

حسن حنفى يقول...

ايه فين حضرتك نسيتنا ولا ايه ؟