الاثنين، 1 سبتمبر 2008

معلش....... المرة دي إوجع قلبك....في رمضان الآخر










أولاً كل سنة وأنتم طيبين ورمضان كريم ربنا يكرمنا فيه ويجعلنا من الفائزين المعتوقين من النار اللهم آمين




ثانيا آسف جدا لأني بقالي فترة لم أدون ولم أزور المدونات الصديقة أيضاً لكن عذرا لأني كنت مشغول جداً




وكنت أتمنى إني أنزل بوستات تانية عن رمضان قبل البوست دا لكن الوقت لم يسعفني




المهم إن أنا خلال شهر رمضان حدون خواطر يعني المعاني اللي أنا حاسس بها واللي ممكن نستفيد منها




وأول معنى جال بخاطري في رمضان هو معنى رمضان الآخر




عندما يقترب شهر رمضان ونجد أنفسنا في أول ليلة من لياليه نبدأ نسأل هو احنا حنفطر أول يوم فين ؟




وحنعزم قريبنا الفلاني إمتى ؟




وحنفطر مع طنط فلانة إمتى ؟




ودا معنى كويس من معاني رمضان وهو صلة الرحم وزيادة الترابط الأسري والعائلي




لكني وسط هذه الأسئلة تذكرتها وأخذت أتخيل كيف سيمر عليها رمضان وكيف سيكون أول إفطار لها بدونه




وأنا أعلم كم تحبه فلقد رأيتها وهي تناديه ودموعها تسيل من عينها وتقول له




أبتاه طالت غربتي من طول ليل الرحلة




يا كأس حبي يا أبي عد للصغيرة بلهفة




عد يا أبي أنا لا أنام فأنت أنت وسادتي




عد يا أبي واحمل إلي كما وعدت هديتي




عد يا أبي فبدونك الدنيا قذى في مقلتي




مزقت أيام الغياب لكي تعود بسرعة




وتضمني في حضنك الدافئ فتذهب غربتي




وأرى الحياة على ذراعك يا أبي كالبسمة




عد وأروي لي قصص البطولة كي تشب بطولتي




عد يا أبي فالكل يسأل عنك حتى جارتي


عد سيكون في استقبال طيفك فرحتي




إنها الطفلة الصغيرة عائشة ابنة المناضل الإخواني المعتقل حسن مالك


يمر على هذه الطفلة وكل أسرتها وكل أبناء المعتقلين- بدون أي ذنب إلا أن يقولوا ربنا الله- رمضان وهم يتألمون لفراق الأحبة فمنهم من فقد الأب والأخ و الزوج


نعم فقدوهم مع أنهم أحياء خلف أسوار المعتقلات


موقف دعاني لأكتب لكم أن تتذكروا أن هناك من يضحي من أجل ربه والثمن ترك بيته وأهله وولده وضياع ماله فلا تنسوهم في دعائكم في رمضان


وأترككم مع بعض الصور لأبناء المعتقلين تصرخ فيكم أغيثونا لعلهم يجدون من بينكم من يلبي ويستجيب فيبرئ ذمته أمام الله

هناك 15 تعليقًا:

حسن حنفى يقول...

كل سنه وحضرتك طيبه

رمضان كريم

آلاء يقول...

أنا مش عارفه اعتذر ازاي علي التأخير في التعليق علي التاج بس ما شاء الله اجاباتك جميله جدا


كل سنه و حضرتك طيب و بخير و يا رب رد للأطفال دول اهلهم اصلا الصور تقطع القلب ربنا معاهم و يصبرهم


انا اسفه مره كمان

أختكم فى الله يقول...

كل سنة وحضرتك طيب

حاجة فعلا تقطع القلب


ربنا يفك اسر جميع المظلومين يا رب

غير معرف يقول...

الشعر اثر فيا اوى

ربنا يفرج عنهم و عن كل مظلوم

و شكراا

كل سنه و انت طيب

رمضان كريم

سلامات :)

حادي الأرواح يقول...

الأخ الكريم حسن حنفي
وحضرتك بالصحة والسلامة وشكراً على المرور

حادي الأرواح يقول...

الأخت الكريمة آلاء
مافيش داعي يافندم على الإعتذار كفاية إن حضرتك اللي باعتة لي التاج أصلاً
وبالله عليك دائما تفتكري تدعي للمعتقلين ربنا يرفع عنا الظلم جميعاً
وجزاكي الله خيراً

حادي الأرواح يقول...

الأخت الكريمة أختنا في الله
وحضرتك بألف صحة وسلامة
وأنا سعيد جداً إن موضوع المعتقلين دا أثر في الزوار كدة
أنا ربنا يعلم متأثر أد إيه بالموضوع ده يارب يفك أسرهم وربنا يأذن لدينه بأمر رشد يعز فيه أهل طاعته ويذل فيه أهل معصيته آمين
جزاكي الله خيراً

حادي الأرواح يقول...

الأخت الكريمة magnolia
أومال لو سمعت الشعر دا وعائشة بتقوله وهي بتبكي هاتعملي إيه
بالله عليكي لا تنسيهم مندعائك
وسعيد جداً لزيارتك ومرورك وأتمنى دوام الزيارة
جزاكي الله خيراً

غير معرف يقول...

السلام عليكم
طبعا وجع قلب كبير لنا على هؤلاء وغيرهم وعلى سجناء قطاع غزة المحاصرين وعلى أهلنا في العراق والشيشان

رمضان حزين جدا
اللهم فرحنا بالقبول

حادي الأرواح يقول...

الأخت الكريمة ست البنات
أنا آسف إني أوجع قلب زوار المدونة ولكن دا لازم
وأحياناً الألم بييجي بعده راحة
وأنا زرت مدونة حضرتك وقرأت الموضوع الأخير وشوفت الفيديو بارك الله فيكي وفرج كل كرب الأمة
وجزاكي الله خيراً وكل عام وأنتم بخير

غير معرف يقول...

الله اكبر فوق كل ظالم وطاغي , الله اكبر والعزه والنصر لله

الله معنا باذن الله

والله لقد احزنتني باشعارها فعلا , اللهم فك اسرهم ورحمهم .

غير معرف يقول...

والله حقيقة كلامك رائع ويوجع القلب بجد وانا ايضا اقول شىْ تانى الا وهو ايه ال حيحصل لو نفكر فى اول يوم رمضان هل حييجى علينا رمضان ولو جاه علينا رمضان هل حنكمله ولو طملنا ه هل حنحضر العيد لازم برضه نفكر كده واكيد حنتاثر لانى انا ممكن اتوفى وانا حتى برد عليك لازم اقتنع انى ممكن اموت فى اى وقت واى ساعه وبجد كلامك رائع ويارب نبقى نكون ولو حتى ربع البنت الرائعه ده وجزاك الله كل خير

كلام على بلاطة يقول...

كل عام وانت بخير

حادي الأرواح يقول...

أخي الكريم طارق سمير
منور المدونة والله ويارب تكون عجبتك
وبأمن على دعائك وربنا ينصر الإسلام ويعز المسلمين
وماتحرمناش من الزيارة

حادي الأرواح يقول...

أخونا الكريم على بلاطة
وحضرتك بالصحة والسلامة
وسعيد جداً لزيارتك ويارب المدونة عجبتك
وأتمنى دوام الزيارة
وجزاك الله خيراً