الخميس، 14 أغسطس 2008

تاج

التاج دا وصلني من الأخت الكريمة آلاء يا رب أعرف أجاوب كويس
س1 : أذكر خمس أحلام على الاقل ..تخص ماضيك
1- أدخل كلية الفنون الجميلة دي كانت أمنية كبيرة عندي
2-أهتم أكثر بحفظ القرآن في سني الصغير
3-أستمر في لعبة كرة اليد لأني اتدربت فترة كويسة
4- أكون ظابط في الجيش
س2 : أذكر خمس أحلام على الاقل ..تخص مستقبلك
1- مقدم في التعليم المفتوح في كلية الفنون الجميلة أتمنى ربنا يوفقني
2- أعمل عمرة
3- أتم حفظ القرآن
4- أن يرزقني الله صلاة في المسجد الأقصى
5- أكيد إن ربنا يرزقني ببنت الحلال بس لسة مش دلوقتي
س3 : اذكر شخصين علي الاقل غير متواجدين في حياتك حاليا و كنت تريد و جودهم الآن في حياتك او حياه اولادك مستقبلا
1- سيدنا محمد -ص-
2- الامام حسن البنا
س4: اهديتك 3 وردات مين هم الاشخاص الي هتديهم الورد اللي معاك
1- الأولى لوالدي
2- الثانية لصديقي القحافي
3- الثالثة لأستاذي د.محمد صاحب مدونة دعوتنا
س5:لو اعطيتك و رقه بها 3 سطور و قلت لك اكتب اللي انت عايزه حتكتب ايه
يا رب يرضى عني ولا يسخط عني أبداً و يستعملني دائماً في دعوته
ويارب يرد المسلمين لدينهم رداً جميلاً ويعود شباب المسلمين وفتياته كما كان سلف الأمة
ونفسي ربنا يرزقني الهدوء والإستقرار في بيتي سواء مع والدي ووالدتي وإخواتي أو زوجتي وأولادي في المستقبل إن شاء الله
س6 : ما هو هدفك في الحياه
هدفي أخدم الإسلام من خلال إستغلالي مواهبي و قدراتي في سبيل الله وبذلك تكون طوبة في بناء الحضارة الإسلامية نسأل الله أن تعود كما كانت
س7: بكره احسن من النهارده هل تصدق هذه المقوله و لماذا !
والله أحيان كثيرة بصدقها بس في أوقات -زي اليومين دول مثلاً-المقولة دي بتبقى كدبة كبيرة ويمكن دا طبيعي ممكن بكرة يبقى أحسن وممكن لأ
س 8 : اجمل مقوله في حياتك
والله في كتير بس في مقولة لسيدنا أبوبكر بيوضح فيها التوازن في الإسلام وهي ( إن لله حق بالليل لا يقبله بالنهار ولله حق بالنهار لا يقبله بالليل )
يعني هو بيوضح إن في حقوق لربنا زي قيام الليل وتلاوة القرآن وغيرها من الأعمال الإيمانية لازم نؤديها وهذا لا يمنع وجود حقوق أخرى مثل العمل والدعوة إلا الله ومحاولة الإصلاح في الأرض
س9 : من المغني اللي بتحبه اوي
أنا مابسمعش أغاني أصلاً إلا الإسلامي والأناشيد و بحب أسمع أي كلمة كويسة وصوت حلو وخصوصاً لو كمان اللحن هادي
س10 : ايه الاغنيه اللي بتحبها
أغنية على خطى الحبيب ونشيد أمي فلسطين وأبيات ( يارب إن عظمت ذنوبي كثرة ) بصوت مشاري راشد
س11:غزه تمثل ايه في حياتك
أرض إسلامية محتلة وكلنا سنحاسب إن لم ننصرها لكنها في نفس الوقت تشعرني بالعزة لما فيها من رجال وأبطال
س 12 :اعطي لانتمائك لوطنك درجه
سؤال مش محتاج إجابة بس ربنا ينجيها من الفساد اللي هي فيه
س13 : عمرك غشيت في امتحان و انت صغير
لحد تانية اعدادي ودي فترة بداية إلتزلمي ومن وقتها عاهدت نفسي ماغشش والحمد لله فعلت
س 14 : لو اتعرض عليك رشوه و انت في زنقه مالسه حتعمل ايه
أكيد الإجابة لأ لأني مش في الموقف بس لو حصل فأسأل الله الثبات لأن النفس أمارة بالسوء
س16 : قول 3 صفات تصف بيها شخصيتك
عاطفي ,طيب ,مش منظم شوية
س17 : صفه عايزها في شريك حياتك
والله في صفات كتير بس أساسي تكون ملتزمة وبتحمل نفس دعوتي ,تكون رومانسية ,ياريت تكون طباخة شاطرة ولو مابتعرفش مش مشكلة ممكن أعلمها أنا لأني طباخ شاطر ولله الحمد
س18 : ايه المجال خارج تخصصك و شايف نفسك فيه
التربية في سن الطفولة
س19 : بتحب السفر
مش أوي بيتوتي لحد ما
س20 : دلوقتي ايه المكان اللي نفسك تكون فيه
أسبانيا والبرتغال نفسي أشوف تراث أعظم حضارات الأرض الأندلس
س21 : تمرر التاج ده لمين
لإخواني أصحاب مدونات دعوتنا ,نيران دمعة ,أجمل أيامنا ,عاشقة الأقصى ,نور ,تلميذة ,ست البنات ,السعادة ,طالبة الفردوس
ويارب ماكنش نسيت حد

هناك 19 تعليقًا:

حسن حنفى يقول...

بسم الله ماشاء الله

اجابات متميزه جداااااا

يارب تحقق كل اللي في نفسك

ياااااارب

طالبه الفردوس يقول...

السلام عليكم

ما شاء الله على الاجابات الجميله

ياريت تشاركنا فى مصيبه فى صنايع على مدونتى

ست البنات يقول...

ما شاء الله

يارب تتحقق احلامك قريبا جدا إن شاء الله...
أعجبتني دراستك للفنون..ربنا يوفقك وأيضا أنك تحب المطبخ..:))

بس معلش
مش فاهمه الموضوع كويس
المفروض لما حد يمرر لي تاج أعمل ايه؟ :))

والسلام عليكم

حادي الأرواح يقول...

الأخ الكريم حسن حنفي
جزاك الله خيراً على المرور والتعليق
وسعيد انك استمريت في عالم التدوين

حادي الأرواح يقول...

الأخت الكريمة طالبة الفردوس
جزاكي الله خيراً على المرور والتعليق الجميل
والظاهر اننا حنكتشف مصايب كثيرة وربنا يستر

حادي الأرواح يقول...

الأخت الكريمة ست البنات
أولاً شكراً جزيلاً على المرور والمجاملة الرقيقة
ثانياً هو موضوع الفنون الجميلة دا موهبة عندي ونفسي جداً أكمل فيه فهو أنا مقدم لكن لسة المشروع نفسه في الكلية ماتوافقش عليه وفي انتظار بعض الإمضاءات والروتينيات فأسأل حضرتك الدعاء
ثالثاً أنا كنت زرت مدونة حضرتك أكثر من مرة لكن مش عارف ليه مابعرفش أعلق عليها ربما تكون مشكلة عندي في الجهاز وعجبني موضوع شكلنا حانعلي دور بس ابقي خدي بالك علشان مش كل مرة تسلم الجرة
ولو في أي استشارة أنا ماعنديش مشكلة خالص
رابعاً المطلوب من حضرتك إنك تنقلي أسئلة التاج عند حضرتك في المدونة وتجاوبي عليها
وجزاكي الله خيراً

عـــفـــراء يقول...

السلام عليكم
كل التحية والتقدير لمرورك الطيب لي
وكل عام وانت بخير ورمضان كريم
وحقق الله لك ماتتمنى دائما

ودائما بدون مصائب ان شاء الله
تحياتى وتقديرى....

حبارير يقول...

أسأل الله أن يحفظك ويبارك فيك ويبلغك مما يرضيه سبحانه أملك ويجعلك ومن شابهك ذخرا للإسلام والمسلمين
آمين

إسلام يقول...

ساعة الاجابات تنكشف الشخصيات!!

جزاك الله خيرا

أختكم فى الله يقول...

اخى الكريم حادى الاواح

اولا اجابات هايلة ما شاء الله هليك

ربنا يحققلك كل احلامك يا رب ويجعلك زخر للاسلام ان شاء الله

انا متشكرة جدا على تمرير الواجب ده ليا بس انا كنت حليته قبل كدة وعلى فكرة انا كمان كنت بعتهولك لما بعتته لالاء

انا اسفة اوى على التاخير فى التعليق والله النت عندى والكمبيوتر بايظين انا حتى لما بعلق او بنشر اى حاجة بتكون من برة والله

ارجوك تقبل اعتذارى

حادي الأرواح يقول...

الأخت الكريمة عفراء
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أحب أشكر حضرتك على المرور والتعليق الجميل
وكل سنة وحضرتك طيبة ويا رب يكون رمضان خير ونصر علينا جميعاً وربنا يحقق لينا كل أمانينا في طاعته
ويكفينا شر المصايب
وجزاكي الله خيراً

حادي الأرواح يقول...

أخونا الفاضل حبارير
سعيد جداً لزيارة حضرتك وللكلم الجميل اللي في التعليق
ودعوات حضرتك دائماً
وجزاك الله خيراً

حادي الأرواح يقول...

أخي الكريم إسلام
والله بجد وحشتني جداً والمدونة مظلمة من غيرك يارب ماتقطع الزيارة تاني
وعلى فكرة التاج ممرر لحضرتك حتى نكتشف شخصيتك
وجزاك الله خيراً

حادي الأرواح يقول...

الأخت الكريمة أختكم في الله
أهلاً وسهلاً بحضرتك منورة المدونة أحب أشكرك جداً على الكلام الجميــــــــل اللي في التعليق
ويارب دائماً تفضلي متذكرانا بالدعاء
وأشكر حضرتك كمان على تمرير الواجب وأعتذر على إني نسيته بس المهم إنه اتحل
ومافيش داعي للإعتذار يا فندم وربنا يصلحلك النت المقطوع
وجزاكي الله خيراً

كـــيــــــــارا يقول...

الله الله الله علي الاجابات بجد

ربنا يحميك ويوفقكك ياارب



تحياتي كيارا

غير معرف يقول...

حبيب قلبي ...

الف مبروك علي المدونه ,

وايه الموضوع الجميل ده

واجابات ايه جمده جمده جدا

الف مبروك مره ثانيه ومتنسناش من دعاك وسلامي لكل من دخل المدونه وشارك بتعليك واهم الحاجه الدعاء . سلام

Amr Abodraiaa يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
أولا :- كل عام وأنت إلي الله أقرب وعلي طاعتة أدوم .
ثانياً :- واحشني جداً جداً جداً ونفسي أشوفك معلش الفترة اللي فاتت كانت متلخبطة عندي خالص .
والله ينور علي الإ جابات وربنا يخليلك القحافي وإبقي سلملي عليه .

غير معرف يقول...

معتز يقول ..

ما كان لله دام واتصل


أسأل الله أن يتقبل منك
وأن يجمعنا معا في عمرة العام القادم
وأن يجمعنا معا ورسول الله والإمام الشهيد حسن البنا وإخوانك(القحافي,د.النعناعي),وبقية الأحبة تحت
ظل عرشه ثم في الفردوس الأعلي

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.